otosalpingit

Jag har otosalpingit. När jag läser om det så inser jag att det nästan bara dabbar småbarn så jag är nog en snorunge.....=)
Otosalpingit innebär upphävd eller förhindrad ventilation av och i mellanörat. Har gul vätska bakom trumhinnan så nu ska jag använda otovent.
http://www.abigo.com/default.asp?url=http%3A//www.abigo.com/rwdx/cache/otovent-bruksanvisning-abigo_759.asp

Jag har även svullna slemhinnor i bihålorna och mot detta ska jag använda Nasonex nässpray. Mometasonfuroat är ett kortisonliknande preparat som minskar symtom vid rinit (nästäppa, rinnsnuva, klåda och nysningar) och vid bihåleinflammation. Hjälper inte detta så kanske det blir spolning.....

Dagen började med att jag ringde VC kl 8. Fick sitta i kö ett tag men fick till sist en tid. Klockan 11.30 var jag på VC. Men innan dess så skrev jag prov i medicinsk grundkurs. Det kändes ganska bra så jag kommer iaf inte att bli underkänd.

11.30 betalade jag 150:- på VC. Fick sitta ner och vänta ett tag. Blev inkallad och fick ta ett CRP, idag var det nere på 11. INnan har det legat på 18. Min läkare kände igen mej, inte så konstigt för det var inte länge sen sist jag var där. Han visste inte riktigt vad han skulle göra med mej eftersom penicilinet inte har hjälpt. Iaf så kollade han trycket i öronen och det var fortfarande inte bra. Sen trycket han på bihålorna, mindre skönt. Det blev även en koll i halsen, han försökte se med en spegel men det gick inte bra eftersom jag har ganska starka klökreflexer. Sen blev det undersökning i näsan. Han beslutade att jag skulle lämna blodprov, göra hörseltest och sen åka till Hässleholm för röntgen av bihålorna. Hörselprovet visade på nedsatt hörsel. När sköterskan skulle ta blodprov så sa jag till att jag är svårstucken, och jag hade rätt. Hon letade och letade men fick till slut ta blodprov från ovansidan av handen. Det gjorde oooooooont kan jag säga. Hon tyckte också att det var jobbigt eftersom hon var tvungen att hålla nålen helt stilla när hon skulle byta rör....=) När jag sitter och blir stucken så kommer läkaren igen, han har ändrat sig. Jag fick remiss direkt till Öron-näsa-hals på CSK i Kristianstad.

Jag körde dit och det tog sin lilla tid eftersom det inte var bra väglag. Väl där så fick jag vänta ett tag. Blev inkallad efter ett tag och läkaren där var rask och inte alls så trevlig. Han sa inte vad han skulle göra vilket jag tycker är obehagligt, jag vill gärna veta vad det ska stoppa in i munnen och i näsan på mej. Han rekommenderade att jag skulle använda kortisonsprayet och otovent. Hjälper inte det så fick jag höra av mej. Han kunde spola bihålorna men sa att kortisonet med största sannolikhet kommer att hjälpa. Jag hoppas på det för det verkar inte det minsta trevligt att spola bihålorna.

Ikväll ska jag på vattengympa för första gången i mitt liv. Jag ska snart fixa lite innan jag drar....måste ju raka av vinterpälsen! =)

Efter vattengympan så ska jag hem och testa otoventen och använda kortisonsprayet!

Kommentarer
Postat av: Aileeen

hoppas att de blir bättre nu och att du lyckas blåsa upp "näsballongen" =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback