Fullkornsbröd

Man ska inte ge fullkornsbröd till små barn, så nu vet ni det. Tänker ni nu men det finns ju fullkornsgröt och fullkornsvälling, så kan jag meddela er att det inte är lika mycket fullkorn i dem som i en macka. Lite fibrer och mycket fett gäller för barn (upp till 3 år), tvärtom för vuxna.  Lättprodukter ska man undvika.

Honung bör man inte heller ge barn under ett år för den kan innehålla sporer av en bakterie som kan ge allvarlig förgiftning. Det är dock väldigt ovanligt att honungen innehåller denna spor.

Märks det att jag har läst om mat till barn? :-P

Kommentarer
Postat av: Hemlige Arne =P

Men det är bra att nån har koll =D Vanligt vitt bröd är väl vanligast att ge? Rasmus diggar det iaf hihi

2009-02-28 @ 20:02:59
Postat av: Beatrice

Melvin fick honung när han var mycket mindre än 1 år,då han var sjuk. Sedan läste jag typ dagen efter att det var farligt för barn under 1 år..Och jag blev livrädd och ringde BVC och dom sa att eftersom man ger så lite så är det ingen fara egentligen. Dom får juh inga mängder precis. Ja,han överlevde juh ler



Men det är bra att man läser på INNAN man gör misstagen skratt För gissa om jag hade ångest länge över det.

2009-02-28 @ 20:08:30
Postat av: umzacharia

Tänk om fler hade varit pålästa som du. Vi har många barn med magproblem(hårda i magen) på mitt jobb. För att dom får i sig fullkorns bröd,fullkorns pasta och fullkorns ris. Alla dessa produkter är ju bra,men inte för små barn som sagt. De får i sig alldeles för lite vätska för att kroppen ska kunna bryta ner alla dessa fullkorn.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback