Prins Annorlunda

Heter boken som jag läste ut idag. En biografi om en pojke som föds med Downs syndrom, denna bok har fått mej att fundera en del.

De flesta verkar tro att man alltid upptäcker Downs syndrom på ultraljudet, men så är inte fallet. Hur reagerar man som förälder om barnet som man föder har denna sjukdom, eller en annan sjukdom som man inte visste att den hade?
Jag hoppas att jag  hade älskat det barnet lika mycket med eller utan sjukdom. Förstår inte att det finns dem som gör abort för att barnet har tex Downs syndrom. I mina ögon har de samma rätt att leva precis som de "normalabarnen".  Hur gör de föräldrar som har sagt att de hade gjort abort om det hade synts på på ultraljudet att barnet har downs syndrom och barnet på ul ser ut att vara friskt, hur hade de gjort om deras nyfödda hade haft sjukdomen? Hade de då övergett sitt barn?

Abort kan jag tänka mej om det syns på ul att barnet är så pass sjukt att det dör i samband med förlossningen.

Men vem vet att ens barn alltid kommer att vara friskt bara för att det är "normalt" när det föds? Det finns många sjukdomar som är dolda under ytan och som inte upptäcks förrän efter ett tag eller efter flera år.

Och får jag välja bland sjukdomar så har jag nog hellre ett barn med Downs än ett barn med svår autism.

Men vem har rätt att bestämma vilka som får överleva och vem som ska dö innan det ens är fött.

Ja, jag svammlar mycket. Många tankar som virvlar och svårt att få ner det i ord.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Ja vem har rätt att välja?? Som du säger...

Alla barn är lika värda, eller? Usch ja inte lätt sådant här.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback