full rulle

Idag ringde klockan 8.30, så då släpade jag mej upp efter en natt med kass sömn. Vaknade titt som tätt och det blir man inte direkt pigg av.
Lukas somnade innan 21 och vaknade 6, kom över till vår säng, åt och somnade om.

Vi åkte till babycafeét idag, det var helt okej idag med. Lukas verkar iaf gilla det och det är det viktigaste. Han satt och lekte med en buss idag, störtade bara en gång men det var nog bussens fel som körde iväg med honom! Han somnade till en sväng i min famn men vaknade till när vi hade samling med lite sång. Han gillar när man sjunger!

När vi kom hem så fick han en portion gröt, gosade lite med pappa innan han skulle till jobb, sen blev det en tupplur. Han sov inte så länge, kom upp och busade med mamma! Efter en massa bus så somnade han igen och då passade jag på att göra storkok. Jag gjorde morotspuré och potatis- och palsternackspuré. Det ligger i iskubsformar i frysen nu, imorgon ska jag lägga det i burkar. Bra att ha i frysen så slipper man joxa med det varje dag. Jag ångkokade det jag gjorde puré av idag, jag har en kastrull med ångkoksinsats. Maten man ångkokar behåller vitaminer och smak mycket bättre. Sen mixade jag morötterna med en klick smör. Potatisen/palsternacka körde jag i potatispressen. Om jag orkar/hinner ska jag göra mer mat imorgon. Har majs hemma, och ärtor tror jag. Ska fixa hem broccoli och blomkål med tror jag. Vad mer ska jag ge som smakis? Ska senare även göra storkok av kött och fisk, även sås ska jag göra och frysa in. Så slipper jag stå om dagarna och fundera på vad han ska äta. Det blir ju lite billigare att göra det själv, eller till och med mycket billigare.

Såg att vi har blåbär hemma så jag ska göra blåbärsmos med till honom, att ha på gröten. Det är ju enkelt att göra, ska även testa att ge honom hemmagjord gröt nu när jag vet att han gillar gröt.

Lukas fick smaka morot för första gången idag och han verkade gilla det, han spottade iaf inte ut det och grimaserade inte heller en massa. Han dricker bra ur pipmugg nu och han gillar vatten, skönt!

Jag ska jaga rätt på en saftsil, för jag ska minsann göra rabarbersaft, det är så gott! Och inte verkar det vara svårt att göra heller, bara till att följa receptet!

Jag skulle vilja ha tag i en bra brödreceptsbok, eller vad säger man? Jag vill göra goda och helst inga avancerade bröd.

Imorgon vill jag ha mindre blåst, och om det ska blåsa så kan det vara varma vindar tack!

Jag ska klura ut hur jag ska göra hål i fårskinnet för selen, än använder jag inte bältet men det lär behövas förr eller senare tror jag. Har inte undersökt om man kan ta bort det så länge, men jag tror inte det. Är lite inne på att köpa en sittdyna till vagnen men ska testa med fårskinnet först, se vad jag tycker om det och vad Lukas tycker om det. Han sov gott på det för några månader sen iaf!

Kommentarer
Postat av: Creme fraiche

Husmor i full gång hör jag! Snart står det trerätters på menyn, det är då jag å Rasmus kommer hihi =)

2009-06-03 @ 22:24:25
Postat av: Cecilia

Mina brödrecept kommer ur den orangerutiga "Bakboken" från ICA's Förlag. Den innehåller ungefär 50/50 bröd/kakor+tårtor:) Oftast utgår jag från ett grundrecept med mängden degvätska, och ersätter mjölet med det jag eventuellt har hemma.



Sist utgick jag från vätskemängden i receptet för hamburgerbröd, men istället för vetemjöl så använde jag fullkornsdinkel och PO-fibrer:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback