6 månader

Idag blev min älskade prins 6 månader, jag kan knappt fatta att han är 6 månader redan! Tänk att för 6 mån så krystade jag ut världens sötaste och charmigaste pojken som finns! För 6 mån sedan blev jag och Kristian de mest stolta föräldrarna på denna jord. Vi älskar vår prins!

Lukas sov till 8.40 idag, efter att ha ätit vid 5. Jag klädde på mej, bytte blöja och klädde Lukas sen drog vi till babycafé. Kristian sov för han hade jobbat natt. Vi anlände till caféet vid 9.15, lagom till fikatiden! Jag mumsade på nybakad fralla och Lukas charmade våra bordskamrater. Lukas lekte och impade på de andra bebisarnas mammor för han är ganska tidig motoriskt, alltså han står i krypställning och han står bra och går några steg, dock baklänges :-P

Vid 11 körde vi hem för jag tänkte att Lukas skulle hinna äta och vila innan vi skulle på 6 mån kontroll. Han somnade i bilen på vägen hem och sen sov han inte mer, så det blev typ en kvarts sömn. Hemma så åt han iaf och jag fixade bullar till mig och Kristian.

Klockan 14 så var vi på 6 månkontroll och där fick jag höra att Lukas inte behöver äta på natten, utan det är typ bara dumheter eller något. Jag tror att anledningen till att läkaren började prata om detta är att jag såg visst väääääldigt trött ut idag, typ grå i ansiktet enligt min make. Jag är ovanligt trött idag, tröttare än vanligt. Så jag blev nästan gråtfärdig när hon började snacka om att Lukas inte "fick" äta på natten. Utan jag skulle lura honom med vatten eller nått. Det gjorde ont i mitt hjärta för jag kände mej som världens sämsta mamma som gav mitt hungriga barn mat på natten. BVC-sköterskan sa inget men jag tror inte att hon bryr sig om barnet ammar på natten eller inte. Jag menade på att det tar längre tid om jag ska försöka söva om Lukas än om han får amma och sen somna igen, han äter ju på en kvart. Och det är inget problem att han gör det, nu de senaste dagarna har han bara ätit en gång. Sovit från 22-23-tiden fram till 5 och sen sovit vidare till 8.30-tiden, det är helt okej för mej. Jag tror att när han börjar få mer riktig mat så kommer han nog sova över nattmålet med. Läkaren menade säkert inget illa men jag tog illa vid mig och blev rätt nedstämd ett tag. Men jag vet att jag är den bästa mamman som Lukas vet!

Iaf så blev han godkänd på allt: han flyttade föremål från hand till hand, han vänder sig (dock inte på undersökningen eftersom han vänder sig bara om han själv vill), tittade efter tappad leksak, reste sig mot sittande när han höll i läkarens fingrar (visade även att han kunde ställa sig upp på samma sätt  och läkaren blev lite imponerad), han skelade inte. Läkaren sa att han är väldigt nyfiken och väldigt stadig i kroppen för att bara vara 6 mån.

Det första läkaraspiranten (hon gjorde undersökningen, läkaren var i samma rum och ingen av dem har träffat Lukas tidigare) reagerade på var så klart Lukas assymteriska skalle, han har ju bulorna som knölar till huvudet lite. Och direkt frågade de om han hade haft bulan länge, vi bara, eeeeeeeeeeh ja, sen han föddes, det står väl i journalen. BVC-sköterskan sa det med att det står i journalen. Hur vore det om läkaren kollar i journalen innan en undersökning? Sen blev det lite utfrågning om hans skalle och utveckling, precis som om det skulle vara något fel på honom. Men sen såg hon vem som hade undersökt Lukas i Helsingborg så blev hon lugn. Hon frågade om vi fått röntgat hans skalle men det gjorde dem inte eftersom det är ett kefalhematom.

Lukas är nu 65,5 cm lång, väger 7540 g och har ett hattmått på 44 cm!

Vi köpte en pipmugg till Lukas idag, en spillfri sådan (iaf enligt förpackningen) och han fick prova vatten för första gången. Han greppade själv om handtagen till muggen och förde den till munnen med lite hjälp. Sen höll han den själv och suttade i sig lite vatten. Han har lite problem med sugtekningen eftersom han bara har druckit från min tutte innan!

Idag snackade han även med min tutte i munnen, bet ihop och aj vad det gjorde ont fast han inte har några tänder!

Igår fick han smaka vattenmelon och det tyckte han var smaskens, han suttade som bara den på vattenmelonsbiten!

Nu ikväll har vi busat och myst, han har skrattat som bara den idag. Han skrattar så han kiknar när man "skrämmer" honom, alltså vänder bort huvudet, sen vänder man det snabbt mot honom och säger Bu! Lättroad grabb!

Han gillar när vi sjunger, och han gillar samlingen på babycaféet! Nästa vecka ska vi dit igen om vi är friska. Då ska vi göra avgjutning av hans hand och fot, skoj!

Till hösten tänkte jag anmäla oss till babymusik om församlingen tänker ha det då igen, det kommer han nog att gilla!

Kristian har lärt mej lite skoj i photoshop så nu roar jag mej med att fixa kort i svartvitt med lite färginslag, skoj skoj! Det är pilligt men jag gillar sånt! Är ju en sån person som gillar puzzel och sånt som tar lite tid och tålamodsprövande. Skulle gärna lära mej pärlbroderi eller annat med pärlor, men har inte tid till det känns det som.

Jag ska se om maken vill visa mej fler roliga finesser med photoshop. Han har massor av böcker och länkar att hänvisa till, men ibland lär jag mej lättare genom att se hur man ska göra istället för att läsa mej till det.

Som ni vet så hänger jag rätt mycket på familjeliv och blir förundrad över medlemmar som startar trådar och slutar svara när de får frågor om varför de vill vissa saker eller blir ifrågasatta helt enkelt. Eller medlemmar som startar en tråd och sen in svarar överhuvudtaget eller blir sur över svaren. Varför startar man då en tråd? Ja, dagens i-landsproblem!

Nu ska jag inte tråka ut er mer.

Kan tillägga att jag nu inte känner mej som en värdelös mamma, jag gör det jag tycker är bäst för Lukas och vår familj, sen skiter jag i vad andra tycker. Och jag oroar mej inte ett dugg över att Lukas inte utvecklas som alla andra bebisar, varför han inte snurrar runt som en helikopter osv. Man ska inte jämföra barn, men hur lätt är det att inte göra det?

Kommentarer
Postat av: CiliaH

Grattis på 6-månadersdagen önskar Matilda!



Här ammar vi också på natten fortfarande och det lär jag göra så länge det passar oss:) Heja dig och kram på er!

Postat av: umzacharia

Oj då....min Jinan kan äta välling upp till 3 ggr per natt och jag tror inte heller att hon är hungring,utan bara dumheter. Men som sagt,det är enda sättet att få henne att somna om.....man är ju typ rätt trött på natten och orkar inte hålla på,utan vill bara att ens barn ska vara lungt. Och om Lukas blir lugn av att amma och aomnar om,så tycker jag att du ska göra det. När jag ammade Jinan.....så kunnde det bli upp till 7-8 ggr per natt ibland.Inte så skoj....o inte var honhungring....men man gör vad som krävs som förälder.

2009-05-28 @ 05:30:07
URL: http://umzacharia.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tycker att folk är helt hysteriska när det gäller småbarn. Om man ska ha lärt sig gå senast vid 12 månaders ålder så tror de att ungarna är utvecklingsstörda om de inte är uppe och springer senast en vecka före sin födelsedag... Knäppt. Låt dem leva, helt enkelt, så blir det glada och goa småbarn av dem:) Och de kommer lära sig allt de behöver tids nog!



De rosa haremsbyxorna hade jag helt förträngt:) Ska se om jag kan hitta fotot nånstans!

2009-05-28 @ 15:43:41
Postat av: Anonym

// Hälsningar från Cecilia, som inte hann skriva i sitt namn^^

2009-05-28 @ 15:44:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback