Vita nätter

För någon vecka sedan läste jag ut boke VIta nätter av Ann Cleeves. Detta är andra boken på svenska, den första boken heter Svart som natten.

Boken utspelar sig på Shetlandsöarna, tyvärr får jag ingen riktig bild av hur det ser ut där på Shetlandsöarna men jag föreställer mej naturen som den är på Island. Kanske har jag helt fel för mej!

Poliskommisarien som står i centrum i Anns böcker är Jimmy Perez. Årstiden är sommar och på Shetlandsöarna blir det aldrig riktigt mörkt på kvällarna/nätterna, precis som norrut här i Sverige.
Det är vernissagefest och dit kommer en man som påstår att han inte vet vem han är, han brister i gråt och Jimmy försöker luska ut vem han är. Men mannen försvinner mystiskt därifrån och dagen därpå hittar man honom död, han hänger i en fiskebod och har en clownmask för ansiktet.

För att lösa mordgåtan behöver Jimmy forska i det förflutna.

Jag gillar själva storyn och Anns skrivsätt, jag gillade ju även hennes förra bok Svart som natten. Denna gång kunde jag faktiskt inte luska ut vem som var mördaren förrän det avslöjades i boken.

Givetvis längtar jag till nästa bok kommer ut på svenska!

Nu ska jag fortsätta att läsa Lyssna till ditt hjärta, Tara av Geraldine O'Neill. Jag jobbar en del och är gravid så min ork tryter tyvärr. Men jag försöker iaf hålla igång läsandet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0