Uppdatering, igen!

En del av er kanske vet att jag har fått en son, en del vet inte. Men sonen är anledningen till att jag uppdaterat lite för dåligt här, tiden har bara rusat iväg!

Får se om jag kommer ihåg alla böcker jag har läst sen sist! Skriver iaf om dem som jag kommer ihåg!

Julfritt av John Grisham, denna bok började jag med samma dag som jag fick pinvärkar, alltså dagen innan min son föddes. Jag tyckte att denna bok var lite småmysig och trevlig. Har inte sett filmen, men tror inte den är lika bra som boken.

Här är info om boken:
Tänk dig ett år utan jul. Att inte behöva trängas i varuhusen, gå på julfester, äta en massa fet mat, få julklappar som man inte vill ha. Allt det där är just vad Luther och Nora Krank vill slippa när de bestämmer sig för att, för en gångs skull, strunta i att fira jul. De kommer inte att bjuda in grannarna på det traditionella julkalaset, de kommer att vara de enda på hela gatan som inte kommer att ha några juldekorationer eller någon julgran. När det väl blir jul ska de ha gett sig iväg på en härlig kryssning i Karibien.
Men att strunta i julen är inte fullt så enkelt som de tror – de upptäcker snart att det kan få vådliga konsekvenser…

Vila på gröna ängar av Anne B Ragde.
Denna bok "slängde" jag mej över när vi kom hem från sjukhuset. Jag läste och Lukas ammade. Tyvärr blev jag besviken på denna tredje och avslutande bok. Det hände liksom inget i historien kändes det som. Trist allt det blev så när de andra två böckerna var så bra!

Här är info om boken:
Sedan Torunns pappa dog kämpar hon, storstadsflickan från Oslo, med att ta hand om hans gård och hans grisar. De andra i familjen Neshov verkar fullt upptagna med nya livsprojekt och har ingen tid för gården.
Äldste farbrodern Margido är begravningsentreprenör och håller just på att utvidga sin verksamhet och den yngre farbrodern Erlend och hans partner väntar barn tillsammans med två kvinnor.
Så kommer sommaren och familjen samlas på Neshov. Torunn har ett beslut att fatta som kommer att påverka allas framtidsplaner.

Sen har jag läst del 4-8 i Jarastavens vandring av Saga Borg, sparar lite på den sista boken. Känns så trist när man vet att det är sista boken i serien man läser, tomt på någotvis. Hade samma känsla när jag läste sista boken i Sagan om isfolket.
Här kan ni läsa mer om Jarastavens vandring!

Midvinterblod av Mons Kallentoft är en bok jag rekommenderar! Ska helt klart läsa mer av Mons! Jag fångades redan i början av boken, han har ett spännande språk. Enkelt men ibland så djupt, om ni förstår hur jag menar.

Här är info om boken:
Det är den kallaste vintern i mannaminne och en man hittas hängd i ett träd ute på Östgötaslätten. Tillvägagångssättet påminner om de gamla asatroendes ritualer vid människooffer och kriminalinspektör Malin Fors ger sig ut på jakt efter mördaren. Men rör det sig verkligen om ett offer? Och varför har någon velat ge sig på Bollbengan, en av Linköpings utstötta? Under de kalla stjärnorna svävar Bollbengans ande och manar på Malin att ta reda på hans historia

 Vit oleander av Janet Fitch. Ibörjan tyckte jag boken var bra, men efter halva boken så kändes det som en upprepning och slutet vart lite snopet. Förstår inte att Oprah tyckte att den var så bra. Nog för att det är sorgligt att det finns barn som flyttar från ena fosterfamiljen till den andra. Ingen bok som jag kommer att springa runt och rekommendera. Jag har faktiskt inte sett filmen,

Här kommer info om boken:
Astrid är tolv år gammal då hennes mamma döms till livstids fängelse för mord. Bakgrunden till det kallsinniga brottet är tragisk - men har en grym logik. Ingrid Magnussen, den begåvade poeten som med sin kvicktänkthet och svala skönhet förtrollar och manipulerar omgivningen, kan omöjligt acceptera ett omvänt marionettspel. När älskaren sviker brister allt. Utan en tanke på dotterns framtid verkställer hon sin skoningslösa hämnd.
För Astrid väntar en helt ny verklighet då fängelseporten slår igen bakom modern. Som ett av Los Angeles tusentals fosterhemsbarn flyttar hon flera gånger under tonåren. Nya hem, nya fosterföräldrar, vitt skilda världar med helt olika krav och regler - att bara överleva är ibland en konst.
Men för Astrid innebär det också en oanad möjlighet. Med varje dyrköpt erfarenhet följer en ny pusselbit till hennes eget inre landskap och med växande självtillit börjar hon utforska och ompröva relationen till modern. Då Astrid vid en ny rättegång ombeds vittna till moderns fördel är svaret inte givet...

Färden genom mangroven av Maryse Condé. Detta är nog den sämsta bok jag har läst på läääääääääänge. Slutade med att jag skumma igenom den för jag ville inte lämna den helt oläst i bokhyllan. Har inget mer att tillägga om boken.

Här är info om boken:
Utbölingen Francis Sancher hittas en dag död, med ansiktet nertryckt i leran, på en stig utanför den lilla byn Rivière au Sel på Guadaloupe. Det förvånar få av byns invånare eftersom Sancher ofta brukat förutspå att han skulle gå en onaturlig död till mötes. Han var en hemlighetsfull och vemodig man, lika avskydd som älskad.
Den stilige Sanchers död blir upptakten till en berättelse om kärlek och hat, om rädsla men också om försoning. Byborna samlas till en gemensam likvaka och under en och samma natt berättas var och ens livshistoria. Bybornas minnen bidrar med olika pusselbitar till mysteriet Francis Sancher. Det är en färgstark skildring som fångar mycket av den karibiska kulturens temperament och dramatiska historia.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska börja med, får se vad jag har i min pockethög. Blir mest pocketböcker eftersom jag mest läser när jag ammar. Jag ligger ner och ammar så det blir för tungt med en inbunden bok!

Kommentarer
Postat av: Amoroso

Ett stort grattis är visst på sin plats, hör jag!

2009-01-23 @ 06:40:56
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/
Postat av: Therese

Gå in och registrera dig på bok.nu och under mina listor kan man sen lägga in olika boklistor och sedan kommer det upp på bloggen när du lagt in en viss länk. Står precis hur du skall göra!

2009-01-27 @ 09:17:31
Postat av: Camilla

Jag älskar stieg larssons böcker.. men kan inte nu komma ihåg vad jag fastnade för.. men den första var väl kanske ganska händelselös i början.. då var jag inte så kritisk utan plöjde igenom den, nu kastar jag böcker i väggen eller golvet rätt ofta :) men jag rekomenderar håkan östlundhs böcker, utspelar sig dock på gotland men jag är fast :) Den första heter Släke.. Midvinterblot står i min bokhylla :)

2009-02-04 @ 11:45:41
URL: http://camillaxzlundberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0