vikt

Hur har ni det med vikten så här efter jul- och nyårshelgen?
Jag har inte förstått varför folk går upp en massa i vikt under just denna tid på året? Vräker de i sig så mycket mer än annars? Varför trycka i sej en massa mat och godis om man vill gå ner i vikt efter 1:a januari?

Själv har jag inte ätit mer än vanligt under denna tid och har inte ökat ett gram i vikt men inte heller gått ner i vikt. Just nu är inte rätt tillfälle för mej att banta, men jag försöker tänka på vad jag stoppar i mej. Måste ju tänka på att jag producerar god mjölk till min kära son! Han är mitt allt och jag är så glad att jag kan ge honom den mat han behöver. Alltså att min kropp producerar det han behöver för att överleva. Jag är glad att jag märker att jag kan ge honom tröst genom att visa honom kärlek i form av närhet och gos. Läser man lite fakta om barn så kan man faktiskt läsa sig till att studier visar att ett barn som får närhet blir mer självsäkert. Jag tror inte på att man ska låta ett barn lika och skrika sig till sömns, hör jag att mitt barn skriker hysteriskt så tar jag givetvis upp honom. Ser jag att tårarna rinner så tröstar jag, han ska inte behöva vara ledsen bara för att jag inte orkar ta upp honom just då. Eller folk som tror att barnet blir mer pipigt bara för man tar upp det. Nej snarare så tror jag att barnet blir tryggare!

Jag längtar så efter sjalen!

Igår var jag nere i byn och handlade alldeles ensam och det kändes inte det minsta konstigt för jag visste att Lukas var trygg hemma hos pappa. Jag förstår inte mammor som inte "vågar" lämna sina barn hemma med pappan. Det enda Lukas pappa inte kan göra är att ge honom mat eftersom jag ammar. Jag har inte börjat pumpa ut heller för en del barn kan börja rata bröstet så fort de börjar få flaska och detta beror på att de behöver inte anstränga sig lika mycket att äta från flaska. Det kräver mer av dem att amma än att äta från flaska. Jag vill inte att mitt barn ska börja rata bröstet när jag har mat i dem. Det är ju gratis mat som alltid är lagom varm!

Kommentarer
Postat av: umzacharia

Jag har aldrig pumpat ut mjölk ,har inte behövt och inte velat. Sen tycker ja oxå att det är hel lugnt att ge sig ut en sväng själv för att handla eller uträtta ärende,utan barnen. Som sagt är ju pappan oxåprecis lika mycket förälder som mamma =)

Postat av: Beatrice

Jag är gravid så jag går ner i vikt skratt Som jag alltid gör under graviditeterna. Men jag brukar inte gå upp i vikt under julen annars.



Ja,man ska vara stolt över förmågan att kunna amma sitt barn,både för närheten och maten! Ja,barn behöver närhet. Närhet behöver juh alla människor,så det borde vara en självklarthet för alla. Ingenting man ska behöva läsa sig till. Och naturligtvis blir inte barnet mer pipigt för att det får närhet,precis som du skriver så blir det tryggare..Men många människor idag är egoister och egoister ska inte ha barn!



Ang. låta sitt barn skrika till sömns,så är juh alla olika..En del barn skriker sig till sömns och blir värre om man tar upp det. Alexandra skrek sig till sömns,och tog jag upp henne blev hon värre och då lät jag henne vara och såg att jaha,hon är en som ska skrika till hon somnar,och det gjorde hon i 5 minuter om jag bara lät henne vara,men en erfaren mamma vet sånt. Melvin var precis likadan som Alexandra men då som första gångs mamma trodde jag att jag var en dålig mamma om jag lät mitt barn skrika så genast plockade jag upp honom och vi hade kaos..Ja,Melvin har juh dessutom nattskräck. Inte lika jobbig nattskräck nu som när han var bebis..Men som sagt var..Hans nattskräck visar sig i att han skriker och lever om,trots att han sover och är inte alls medveten om att det skett när han sedan vaknar,så man ska inte plocka upp honom utan bara finnas där och se till att han inte skadar sig. När han vaknar vet han inte om att han skrikit. Likadant var det när han var bebis och som förstagångs mamma har man ingen aning om vad det handlar om. Utan tror att hjälp mitt barn skriker,nu måste jag ta upp det..Och då blir det värre..Det dröjde lång tid innan vi fick reda på att det fanns ngt som hette Nattskräck. Det är sånt som det inte pratas om,utan barn ska sova utan problem.



Men däremot är jag helt emot 5 minuters metoden..Den är elak..



Naturligtvis ska barn som gråter tröstas!



Men som sagt var! Förhoppningsvis känner man sitt barn! Ingen annan kan juh veta vad som är orsaken till olika saker mer än föräldrarna i fråga. Men om man låter sitt barn skrika för att man är lat eller vill ha egentid är man juh fullständigt knäpp!





Jag har pumpat ut när Patricia var bebis för att jag var den enda som var ledig och kunde hämta brorsans barn från flygplatsen. Då lämnade jag mamma med dom. Men hon tog inte flaskan för hon ville ha bröstet,men jag skulle inte pumpa annars..Inte för att gå på krogen eller ngt sådant..Aldrig..Mitt barn är viktigare än så! Och amma är det mysigaste som finns!



När Melvin var bebis så kunde inte jag lämna honom. Inte för att jag inte är trygg med Patrik,för det är jag absolut..Utan för att jag då var livrädd för PSD och trodde att han skulle dö i det i vilken sekund som helst..Ja,det var fruktansvärt vilken ångest jag hade över det..Alla hormonerna som härjade runt..Ja,Patrik sa hela tiden att han kan också..Men jag kunde inte lämna honom för jag trodde att då dör han,eller så dör jag i ngn olycka..



Idag kan man skratta åt det,men då var det blodigt allvar,..



Inte blev det sen bättre av att Patriks arbetskompisars bebis dog. Hon var 2 månader yngre än Melvin och dog när hon var 2 månader. Inte av PSD då,men hon dog..Och det gjorde det hela mycket värre..



Idag är det inga problem alls. När Alexandra var bebis så var jag på badhuset med Melvin och det gick jättebra. Tänk..Ingen av oss dog :-D

2009-01-06 @ 21:44:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback