Svim!

Lukas somnade runt midnatt igår/idag, jag la mej lite efter honom för att kunna varva ner. Sov gott och vaknade till när Lukas letade efter nappen, klockan var då 3.30. Efter lite nappinstoppande så somnade han om och jag somnade om ganska så fort. Vaknade en stund senare när han skrek (var hungrig), klockan var då minsann 5.30. Helt otroligt, han sov hela natten utan att äta, jag tror man räknar fem timmars sömn som hela natten. Jag kände mej ganska utvilad men hade sprängfyllda tuttar som ömmade istället. Lukas åt glupskt och trycket lättade ganska fort, sen somnade han om och jag med. Vi klev upp vid 10, och jag kände mej mycket piggare än de andra nätterna. Får väl se om han sover lika bra inatt.

Det var en person som tyckte att vi kunde ju flaskmata Lukas så sov han längre. Förstår inte det resonemanget. Varför ska jag ge honom ersättning när jag har massa nyttig bröstmjölk? Bara för att jag ska kunna sova längre, en lite egoistisk tanke i mitt huvud iaf. Nog för att man behöver sömn men man sover faktiskt ganska bra när man ligger ner och ammar. Sen är bröstmjölk bra för min grabb och jag lider inte av att ge min son mat på ett naturligt sätt. Jag tror att jag hade blivit knäckt om jag inte hade kunnat amma honom. Den dagen jag slutar amma, då kommer det nog ske med lite saknad. Tro nu inte att jag njuter av att amma. Men amningen för mej är så mycket mer än att bara ge mat till mitt barn. Och amningen för mitt barn är så mycket mer än mat. Jag märker ju hur lugn han blir när han ligger vid bröstet, ibland ligget han bara och suttar lite efter att han har ätit. Men det suttandet bjuder jag på, ibland kan istället få sutta på mej än på nappen. Ja, napp har han inte flera timmar om dygnet heller. Han spottar ut den väldigt ofta och vill inte ha den igen. På dagtid när han är vaken så brukar han inte ha nappen, bara när han börjar bli lite trött. Förstår inte föräldrar som stoppar in nappen i ungens mun så fort ungen pratar lite eller kanske kinkar lite. Ibland räcker det med att de får lite närhet utan napp så slutar de kinka. Nej, i denna lilla familj är det mycket närhet som gäller. Mycket närhet ger trygga barn, och trygga barn är för mej guld värt. Lukas är bara liten en bråkdel av mitt liv, och denna bråkdel offrar jag gärna för min ögonsten. Lyckas vi skapa fler barn så ska jag banne mej försöka ge dem lika mycket närhet som Lukas får, med andra ord mycket närhet och lite samsovning.

Ja, det här med samsovning det trodde jag inte att jag skulle klara av. Men jag sover lika bra nu med Lukas som utan Lukas. Imorse vaknade jag med en Lukas i ryggen, han hade förflyttat sig och hamnat kloss intill min rygg. Han ligger på mage och sover och lyckas rotera runt i sängen. Han är stark vår lilla son och han är så otroligt mycket med när man snackar med honom och man ser att han försöker snacka tillbaka. Hela hans kroppspårk visar att han vill säga något men det är inte alltid det kommer ut några ljud.

Jag vet inte om jag skrivit tidigare att han vänt sig från mage till rygg, han gjorde det 4-5 ggr på raken för drygt två veckor sedan. Jag blev paff när jag såg det för han är ju inte så gammal, 9½ vecka bara.

Har jag skrivit någon förlossningsberättelse? Eller är det på tiden att jag gör det?

Kommentarer
Postat av: Angeline

Nä tror inte du skrivit det, kanske på lunar men där e jag ju inte längre =)

2009-02-01 @ 13:07:42
Postat av: Jessica

Ja amma är underbart! Jag är glad att jag amamde Nova, det är underbart att få den där närheten & det där goset;)... Längtar tills lillasyster/Bror kommer... Ska bli spännande vad Nova tycker om det bara, att bebis äter från mammas bröst;) Kram på er

Postat av: Nancy66

Tycker ditt resonemang är toppen, ja varför ge flaska när man har hur mycket mat som helst, och jag skulle verkligen vilja säga att visst njuter man av att amma, det gjorde alltid jag. På det sättet att man vet att ens barn får det bästa, närheten mellan mor och barn det är helt underbart. Känslan när man slutar amma kommer att vara konstig, men den sker ju oftast att man succesivt drar ned på amningen, kanske bara ammar på kvällen/morgonen, så det blir liksom naturligt och i en fin balans när man trubbar av efter hand.

Amma på, tänk inte på någon flaska,,,,,,,kramar om..

2009-02-01 @ 21:20:07
URL: http://nancy66.zoomin.se
Postat av: umzacharia

Vem säger att barnen sover bättre för att man flaskmatar dom?? Det tror jag inte ett dugg på! Både Adiane och Jinan har varit och Jinan fortfarande,är sådan att när jag slutade amma,så ska dom ha flaska välling på natten. Ibland upp till 2 ggr per natt. Så det där med att dom skulle sova bättre om dom får flaska,tror jag inte ett dugg på......

2009-02-02 @ 07:07:03
URL: http://umzacharia.blogg.se/
Postat av: Beatrice

Jag vet inte om dom sover bättre för att man flaskmatar dom,det har jag ingen erfarenhet av,så det kan jag inte uttala mig om. Men jag vet av erfarenhet att alla är olika..oavsett amning el. flaska skulle jag tro då.. Melvin och Alexandra var stora innan dom sov hela natten..Jag ammade bara. Vid 8 månader slutade jag amma och dom började med välling men började ändå inte sova hela natten då heller. Medans Patricia började sova hela natten när hon endast var 2 veckor..Jag ammade henne bara,gav ingen flaska..Och hon sov ändå mellan 21.30 och 6 på morgonen. Sen vaknade hon och jag ammade henne,och sen la jag ut henne i vagnen och hon fortsatte sova,och sov i 6 timmar till..haha..Och trots det var hon bara 2 veckor när hon böjade med det och jag blev totalt chockad,jag gjorde ingenting utan hon valde det själv..Ja,hon behövde och behöver fortfarande sin skönhetssömn om man säger så.



Alexandra gick jag juh då 3 veckor över tiden med,så hon var bra mycket större än Melvin och Patricia då min moderkaka fungerade hela tiden. Och stora barn kräver MYCKET mer mat väldigt väldigt lång tid,det tänker inte alla människor på när dom börjar med sina metoder och liknande..Dessutom var det slut fostervatten när hon föddes så hon var mycket uttorkad och ammade mycket och ofta därför..Och det pågick mycket länge eftersom hon till slut vande sig vid det.



Vissa föräldrar är helt besatta av att få sina barn att sova hela natten..Nästan genast dom föds dessutom..Dom följer olika kurer..Typ Anna Wahlgren och 5 minuters metoden och alla tokigheter..Istället för att lyssna på den som dom borde lyssna på..Barnet alltså..till slut börjar barnet sova hela natten oavsett...



Jag förespråkar att man ska göra det som är bäst för en själv och sin familj/bebisen och det märker man automatiskt... Man ska verkligen inte lyssna på andra,hur dom har gjort och varför. För det finns gott om människor som vill visa att dom minnsann kan bäst.



Men den som sagt till dig att flaskmatning är bra och att dom sover hela natten kan juh vara en sådan som själv inte kunnat/velat amma..jag har märkt att sådana människor verkligen vill få fram hur bra det är med flaskmatning,,Just för att dom själva blev så besvikna när dom inte klarade av att amma..



Jag kan då säga att jag tyckte att det var mycket mycket jobbigt att amma Melvin nattetid när han var bebis..Jag var inte van vid att vara vaken på natten då jag inte hade haft barn innan,jag hade mycket svårt att somna om sen när han hade ätit och hade somnat så då låg jag vaken och irriterade mig på allt skratt Till slut var jag så jäkla arg så jag höll på att koka över..Och då kan man verkligen inte somna..Och där bredvid mig låg då Patrik och sov så gott så..och då gjorde även det mig arg... Varför fick han sova och inte jag??? Hur orättvist var inte det?..Logiskt tänkande finns inte tillstymelse av då..haha..Men jag klarade av det.. Jag härdade ut..Men alla människor är inte lika starka..Sömn är mycket viktigt för människan.. Får man inte tillräckligt med sömn så kan man bli knäpp.



Ang. samsovning så sov Melvin med oss..Till en natt när jag vaknade av ett konstigt ljud,och det var ljudet av Melvin som grät när han låg helt under Patrik..Hade inte jag vaknat så hade han alltså dött! Blivit krossad av en karl på 2 meter..Jag blev sååå jävla stark och knuffade Patrik allt vad jag kunde så han åkte ut ur sängen..Efter det sover inga bebisar i våran säng mer..Det är en grej som man tror händer andra men inte en själv..Man läser att nej man lägger sig inte på sitt barn om man inte använder medeciner,alkohol osv..Men Patrik använde då ingen medecin och hade inte heller druckit alkohol och han ligger alltid stilla när han sover..Förutom just den natten..Då låg han tydligen inte stilla.



Nej,det var en mycket otäck händelse som jag aldrig glömmer..Men annars så tyckte jag att samsovning var mycket mysigt,den tid vi hann använda oss av det.



Den här händelsen gjorde att alla våra vänner slutade samsova med sina bebisar,dom blev livrädda även dom.



Men alla har juh sina upplevelser/erfarenheter i sina ryggsäckar som man bär med sig och emellanåt vill man berätta om sina erfarenheter..Jag berättar alltid om hur det gick för oss när vi samsov..Bara för att varna att det kan hända trots att man inte använder medecin,dricker alkohol eller att man kan försäkra att man ligger totalt blickstilla när man sover...Mitt i allt är ändå olyckan framme trots allt..Men bara för att jag berättar om våran erfarenhet så menar inte jag att samsovning inte är bra..För oss var det uppenbarligen inte alls bra..Men alla ska ändå göra det som dom själva vill och tror är bäst för dom själva..Huvudsaken att man mår bra!



Så du ska göra det som du tycker är bäst! Och vad som är bäst det vet endast du!

2009-02-04 @ 10:39:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback