På liv och död : historien om Micke Dubois






I natt läste jag ut boken På liv och död, skriven av Micke Dubois senaste sambo Gitte Nilsson.

Info om boken (taget från adlibris.com)
På natten den sista november 2005 tog komikern Micke "Svullo" Dubois sitt liv i ett cykelförråd, bara 46 år gammal. Få visste att den hejdlöst rolige Svullo hade en mörk sida. Att det bakom hans provocerande och utmanande figurer fanns ett avgrundsmörker. I nästan tio år var Gitte Nilsson sambo med Micke Dubois. Tillsammans har de tre barn.

I boken berättar Gitte öppenhjärtligt om deras relation och Mickes allt svårare sjukdom. Berättelsen pendlar mellan ljusaste lycka och mörkaste sorg.


Boken var väldigt lättläst, och det kändes som om jag hade läst storyn i tidigare böcker. En man som led av depression och senare tog livet av sig. Den var inte alls märkvärdig eller unik. Jag lärde inte känna Micke Dubois bättre för att jag läst boken, jag lärde mej inte mer om depressioner när jag läste boken.

Tyvärr så kommer jag nog inte att rekommendera den till en massa folk, det finns bättre böcker om depression. Danielle Steels bok, En stråle av ljus är mycket bättre.

Kommentarer
Postat av: Therese

Hej hej! Nu kör vi igång med bokringen. Välj en bok som du skickar vidare till mig! Jag har skickat allas adresser och mailadresser till din mail på lunar! Det här ska bli kul! Hoppas det fungerar!!

2007-05-13 @ 12:49:58
URL: http://theresans.blogg.se/bokblogg/
Postat av: Therese

Väntar nyfiket på uppdatering! =)

2007-05-25 @ 23:04:48
URL: http://theresans.blogg.se/bokblogg/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0