Stulen barndom

Igår läste jag ut Stulen barndom av Virginia Holm. Det är en verklighetsbaserad bok och handlar om att växa upp med en mamma som har schizofreni.

Så här står det om boken på adlibris.se

"1974 var inget bra år att bli galen", skriver Virginia Holman i denna uppseendeväckande och smärtsamt roliga berättelse om att växa upp med en schizofren mor under ett kaotiskt och händelserikt årtionde.
    I maj 1974, ett år efter att Patty Hearst och hennes kidnappare rånade Hibernia National Bank, äger en helt annan kidnappning rum, långt borta från massmediernas stora rubriker. Virginias mor Molly, som lider av sitt första psykotiska tillstånd, är övertygad om att hon värvats av en hemlig armé. Rösterna i Mollys huvud befaller henne att tillsammans med sina två döttrar, Virginia och Emma, bege sig till familjens sommarhus.

Men boken handlar om så mycket mer tycker jag. Den ger en insikt i hur en psykos kan arta sig. Den visar på en ömtålig flicka som genom snatteri försöker få upp ögonen på folk att något inte står riktigt rätt till i hennes familj. Den handlar om en pappa som gör allt för att inte överge sina döttrar och sin hustru.

Jag tyckte om boken, för den tog inte bara upp en massa hemskheter utan visade även glädje.

Kommentarer
Postat av: Angeline

Inte visste jag att du har blogg hihii men nu har jag lagt till dig i kontaktlistan =) Jaa jag hann bara inte se filmen hihi =D

2007-10-20 @ 11:37:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0