Njals saga

image14

Njals saga är utläst efter mycket suckande och stönande. Det är nog första och sista gången jag läser en isländsk saga. Jag vet inte hur många som dog i boken (det var många) och jag kommer inte ihåg alla namn (det var för många) men jag kommer ihåg storyn iaf!

Boken handlar om Njal och Gunnar som är bästa vänner, men som hamnar i släktfejd p g a andra i familjen som inte är lika goda som Njal och Gunnar. Så klart så gäller blodshämnd.
Gunnar dör och Njal dör, men deras död hämnas av sina släktingar.
Ja, det är i stort sett vad boken går ut på!

Sagan är skriven med korta meningar, inga person- eller miljöbeskrivningar. Man får läsa mycket mellan raderna för att hänga med i vad som händer.

Kommentarer
Postat av: Amoroso

Ja släktdetaljerna är ju helt unika! :-) Jag har hört att någon nyöversättning blivit kritiserad just för att han tog bort alla dessa släktdetaljer, men då förlorar ju sagan lite sin charm!! Jag gillar kvinnornas roll i sagan, pådrivande och hetsande hemma i stugorna :-) Och männens machokommentarer efter sina hjältedåd!

2008-03-10 @ 12:54:40
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0