tiden går

Nu är Lukas 1 år och jag förstår inte vart tiden har tagit vägen! Som tur är så behöver jag inte skola in honom på några månader, så jag ska njuta av varenda månad jag går hemma med honom! Det är synd att alla inte har råd att gå hemma längre än 1 år, för när de är 1 så är de fortfarande små. Jag skulle nog gråta om Lukas hade tagit sina första steg på dagis, alltså börjat gå helt självständigt när han är på dagis. Nu går han inte helt utan stöd ännu, men han går bra när han får hålla i ett finger, och det går inte så sakta heller utan han nästan springer.  Skönt att han inte släppt taget ännu för han är tillräckligt snabb när han kryper!

Han säger mamma, pappa, titta, kaka, hej och nalle! Jag trodde inte att han skulle kunna säga så många ord nu när han bara är 1 år. Han har mycket att berätta för oss och han babblar på som bara den, men inte förstår vi alltid vad han menar. Men han är bra på att peka om han vill ha något som tex dricka då pekar han på sin mugg och babblar. Kaka betyder även macka eller annat ätbart och inte enbart kaka. Frågar jag vad hunden/vovven säger så säger han ouff, alltså nästan voff. Jag blandar ord, alltså säger inte bara hund utan även vovve. Jag har fått reda på att forskningen visar att det inte stör deras språkutveckling iaf. Men när han blir äldre så kommer jag att använda så lite såna ord som möligt, vill inte att mitt barn ska säga nan istället för banan.

Igår fick lukas vaccination mot svininfluensa, och han har inte fått några biverkningar, inte vad jag har märkt iaf. Han verkar inte ha fått ont i låret heller, skönt!
Nästa vecka ska jag väga och mäta honom, men jag mätte igår och jag fick det till 74 cm, om det stämmer så har han växt 2,5 cm på en månad. Men vi får se vad bvc får det till. Vi får ingen tid till 1-års kontroll utan man får ner när de har öppen mottagning, smidigt tycker jag! Man kan boka tid om man vill. Sen får vi kallelser de gånger det är dags för läkarkontroll, men det är väl inte förrän 18 månader tror jag.

Lukas har även börjat bygga lite torn av klossar, tre klossar har han lyckats att stapla på varandra.

Hihi, denna blogg handlar mest om Lukas!

I måndags var det avslutning för babysång och i januari ska vi börja musiklek. I måndags var det även avslutning för linedance och jag ska helt klart fortsätta till våren, det är så roligt tycker jag!

Jag ska jobba imorgon kväll, det var länge sen jag jobbade sist men det ska nog gå bra!

Jag ringde fk idag och frågade vad som gäller nu när Lukas är 1, jag får jobba så mycket jag vill, men måste ha inkomst minst 5 dagar i veckan för att få behålla min sgi. Så med andra ord så kan jag jobba 2 dagar och ta 3 fp dagar, smidigt! Jag jobbar gärna för att kunna få vara hemma med Lukas lite längre.

Vi ska söka förskoleplats nu (det heter väl förskola och inte dagis?). Och jag hoppas innerligt att vi får plats här i Oderljunga! Jag har bara hört positiva saker om förskolan och skolan här i Oderljunga så det känns tryggt!

Ikväll kommer Lukas faster, fredrik och kusin Jazmine hit, de kunde inte komma när vi hade kalas i söndags. Men det går lika bra att komma en annan dag.

Kommentarer
Postat av: Angeline

Det heter förskola men eftersom Jennifer börjar förskolan (nollan) till hösten så säger iaf jag dagis å vet många som gör det samma!



Lukas är redan en pratkvarn redan, vart ska detta sluta ;) Men kaka är viktigast å kommer alltid vara! Banan kan komma på andra plats!

2009-12-03 @ 21:30:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback