Oro

Svärmor är inlagd på sjukhuset för misstänkt stroke.
Kristian ringde sos eftersom svärmor är lite envis och inte alls vill åka ambulans, men det är bättre att åka ambulans en gång för mycket än en gång för lite. Hon hade dessutom fått rådet att ringa 112 när hon ringde sjukvårdsupplysningen.
Kommer man under medicinskbehandling fort när man får stroke så klarar man sig ganska så bra, det behöver inte alltid bara betyda elände. Men det är klart att man blir orolig, hon har dessutom lite med sig i sin sjukdomshistoria som ökar min oro.

Vi får väl mer svar om ett tag, och självklart ska vi in och hälsa på henne. Lukas vill träffa sin farmor, Kristian vill träffa sin mamma (om men hon kanske är sur för att han ringde sos) och jag vill träffa min svärmor.

Det är inte bara äldre som drabbas av stroke. Stroke är ett samlingsnamn på hjärninfarkt och hjärnblödning. Alltså en blödning i hjärnan är en stroke. Hjärninfarkt är en blodpropp i hjärnan. Du kan även ha en sk TIA-attack och det är ett fall av små blodproppar som löses upp snabbt och får man en TIA-attack så försvinner symtomen ofta ganska fort. Förr kallades stroke för slaganfall, så nu vet ni det!

De som kan drabbas av strokeär oftast rökare, diabetiker, de med högt blodtryck eller höga halter av blodplättar, högt kolesterol, alkohol, ärftlighet och osund livsstil. Men även stress kan orsaka stroke.



Kommentarer
Postat av: Beatrice

Vad otäckt! Hoppas att allt blir bra med din svärmor!

2009-03-05 @ 19:26:44
Postat av: Jessica

Hoppas din svärmor blir bättre... Kram till er

Postat av: zezze

Ja min mamma e envis, o det ligger i släkten!

Men efter att ha varit hos henne så kan jag säga att de verkar vara bra.

O många faktorer stämmer in på mamma...vilket även läkaren på sjukhuset berätta för henne! Så får se vad de sagt till imorn.

2009-03-06 @ 00:00:30
URL: http://www.zezze1.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback