Preventivmedel

Jag förstår inte argumentet: Jag vill inte äta piller där biverkningen är att jag inte får mens. (alltså blödningarna uteblir) för jag vill veta att min kropp fungerar.

Den blödning man får med p-piller är inte mens, utan en falsk blödning, man lurar kroppen helt enkelt. Den blödningen är lika onaturlig för kroppen som en blödning som uteblir för att man äter en sorts piller som ger den effekten.

Jag äter en sort som heter Cerazette som förr klassades som mini-piller, men det gör den inte längre. Denna sort är lika säker som ett traditionellt p-piller. Effekten minskar om man glömmer pillret mer än 12 timmar efter den man vanligen tar den. Men det är samma sak med vanliga p-piller, glömmer man pillan minskar skyddet.

Fördelen med Cerazette är att den inte innehåller östrogen och ger färre biverkningar än vanliga p-piller.

Jag trodde inte jag skulle få några piller utskrivna eftersom jag har ett högt bmi, men barnmorskan sa ingenting om det. Mitt blodtryck är bättre nu sen jag fött barn, så jag ligger kanske inte i en riskzon. Sen kan det bero på att cerazette är som sagt östrogenfritt och högt blodtryck är ingen biverkan tror jag. När jag åt Trionetta för en många år sedan fick jag en massa blämmor/finnar och högt blodtryck. Läskigt vad piller kan ställa till det!

Kommentarer
Postat av: Beatrice

Alla människor gör juh som dom vill. Vill man inte äta p-piller så ska man juh inte det. Själv fick jag mitt höga blodtryck av just p-piller. Men jag hade garanterat fått det ändå sooner or later eftersom vi har högt blodtryck i släkten. Men p-pillrena gjorde så att det höga trycket kom tidigare. Och jag blir aldrig av med det ngnsin.



En kompis fick blodpropp av p-piller när hon var 16 år. Hon åt det då inte för att ha sex för hon hade ingen pojkvän,utan det var för ngn annan anledning som jag inte minns nu. Hon äter verkligen inte heller p-piller längre.



Men alla gör juh som dom vill som sagt var. Alla har väll sina anledningar till att äta/inte äta sådant. Mina flickor kommer aldrig att få äta p-piller t.ex pga att dom har högt blodtryck på båda sidor av släkten och för att mitt tryck kom av p-piller.

2009-03-04 @ 09:15:36
Postat av: Jessica

cerazette fungerade inte för mig:( Jag bara blödde & blödde:( Blä

Men ja dessa piller har allt många biverkningar....

Postat av: Lina

Nej jag har inte pratat med amningshjälpen. Borde kanske göra det ja. Ska träffa bvc läkaren o min bvc tant nästa vecka, ska prata med dem om amningen då

2009-03-05 @ 11:25:21
URL: http://www.linaofredrik.babyblogg.se
Postat av: Lina

Nej då, jag tog absolut inte illa upp. ler Jag vet att Milo inte strular för att på något vis vara elak eller dum mot mig, men att man vet det gör ju inte att man mår bättre psykiskt av att han strular

2009-03-05 @ 12:32:55
URL: http://www.linaofredrik.babyblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback