mycket ska man höra innan öronen ramlar av!

Grattis Jessica på din födelsedag!

Om 19 dagar börjar jag sommarvikariera! Men det kan hända att jag hoppar in och jobbar lite tidigare med, om jag kan. För nu jobbar Kristian dagtid och då blir det lite svårare att hoppa in med kort varsel. Förra månaden jobbade jag iaf 26 timmar, bättre än inga alls.

Lukas är galen i Wasa frukostknäcke,gärna med smör eller leverpastej på. Och helst vill han ha en gurkskiva i handen med, han är galen i gurka!

För en vecka sen var vi på 18 mån kontroll, han är 81 cm lång (växt tre cm på två månader), väger 11,1 kg och ett hattmått på 49 cm. Bygga med klossar var inga problem, rita var inte något problem.Han ritade några prickar och något streck och sa traktor, så han ritade nog en traktor!

Sen skulle jag gömma mej bakom en dörr så han skulle leta upp mej (detta för att se om han förstod vad läkaren ville, hörförståelse heter det kanske). Men han brydde sig inte om att jag hade gömt mej men de såg att han förstod vad han skulle göra.  Jag frågade (bakom dörren) om mamma kunde få en puss,Lukas svarade: Nej nej!

Både läkaren och bvc-sköterskan blev förundrade över hur mycket han pratade, alltså rena ord. För vanligast var visst 8-10 ord och det har Lukas klarat för längesen. Hans nya ord är navel och hemma. Sen istället för att säga sitta så säger han rumpa.  Han älskar att leka med nycklar och det är ett ord han kan, och cykel.

Lukas har kommit in i en period då han vaknar ledsen vid 1, men han somnar om så fort han landar i vår säng. Så vi ligger och myser hela familjen. Känns skönt att se att han blir trygg i vår säng. Och de nätter han sover i vår säng så sover han längre på morgonen och det tackar inte mamma nej till! De senaste dagarna har han inte vaknat förrän vid 7-7.30! För varför ska man upp tidigt på morgonen när man inte ska någonstans? Förstår inte meningen med det.

Lukas har fått prova att åka cykel och han älskar det! Jag vill bara bli bättre i mina luftrör nu (har hosta och är hes) så vi kan cykla mer! Ska se om vi kan åka en liten tur idag, får jag hostanfall så får jag väl gå med cykeln. Jag måste bara fixa en hjälm till mej med, har inte kommit iväg för att köpa det ännu. Ni som har möjlighet,ut och cykla med era barn! Jag önskar att de gör cykelväg till Perstorp snarast möjligt. För inte är jag sugen att cykla på 70 väg, där lastbilarna dundrar förbi i en betydligt högre hastighet och där är ingen bra vägren. Vid sidan om vägen är det dike, ingen möjlighet att cykla åt sidan direkt.

Kul att surfa runt på tradera ibland och se vad folk säljer för saker. Har sett hur mycket sk bantninspreparat som helst på tradera, har inte folk insett att dietpulver/tabletter osv inte hjälper? De hjälper för stunden men sen blir man fet igen,för inte har man lärt sig äta rätt med hjälp av pulver.

Jag är fet och det vet jag, men jag är inte så desperat att jag tvingar i mej pulverdiet eller tabletter som ger en ränneskita. Bara av ren nyfikenhet så surfade jag på Alli, svindyra (500 spänn) ränneskite tabletter som säljs på apoteket. Pillret innehåller ett ämne som heter orlistat, detta ämne ska hindra kroppen till att ta upp allt fett i maten. Och råker du äta för mycket fett så får du en antabuseffekt som resulterar i ränneskita. Låter ju som ett trevligt sätt att gå ner i  vikt på. Och mängden fett per måltid man får äta är 15 ynkliga gram, kräng ett ägg och du är uppe i 10 g fett direkt.

Jag vet att kroppen behöver fett för att må bra, men rätt fett och rätt mängd. Jag vet att kroppen behöver kolhydrater och proteiner, men rätt sort.  Jag vet allt detta men likt förbannat så äter jag inte som jag bör, och då får jag skylla mej själv att jag är tjock.

Japp, ett svammelinlägg.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Tack :P...



Lukas är duktig han:)... Storkillen

Postat av: Trollmamman

Jag ska börja som rekryterare på ett bemanningsföretag :-)

2010-06-26 @ 08:24:34
URL: http://www.trollmammans.blogspot.com/
Postat av: Emma

Du har så rätt om det med vikten. Men själv tycker jag att det ger en liten sporre när man ser att vikten går neråt. Det gör så att man vill fortsätta äta bättre.

2010-06-29 @ 11:55:53
URL: http://ekjensen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback